Bulletins 3FM in nieuw jasje

Bulletins 3FM in nieuw jasje

Door: Bart-Jan Cune, Arno Leblanc en Biem Buijs

Hoe blijf je vooroplopen met het radionieuws op het hele uur? Zeker in deze tijd waar de kans groot is dat je het laatste nieuws allang gezien of gehoord hebt als je maar iemand in je timeline hebt die het nieuws volgt. Toen het 3FM-nieuws destijds startte in 2000 was dat een grote vernieuwing. Bedjes werden nog niet gebruikt, de quote in het bulletin was nog geen gemeengoed en ook de toon van de NOS-radiobulletins was niet specifiek op de doelgroep van het station gericht. Nu,14 jaar later, heeft bijna elk bulletin op de Nederlandse radio die opbouw en is een kale, lineaire, formele benadering van het nieuws op de grote jongerenstations ondenkbaar.

Newsbeat
Een bezoek aan het BBC-programma Newsbeat, destijds het voorbeeld voor het nieuws op 3FM, leerde onlangs dat de Britten online nog niet veel stappen hebben gezet. Wat ze wel dik voor elkaar hebben is de vormgeving van het bulletin en de afspraken over het gebruik van geluidseffecten in het nieuws. Wat we er ook leerden, is dat je de luisteraar niet moet overvoeren met –vaak dezelfde– informatie, maar dat de winst zit in het inkaderen en in perspectief plaatsen van het nieuws, dat in sommige gevallen toch ook al op je timeline heeft gestaan.

Een luisteravond naar bulletins van over de hele wereld leverde ook nieuwe informatie op. Zo ontdekten we dat een station in Duitsland duopresentatie heeft in de reguliere nieuwsbulletins. In de VS wordt meer tijd voor de weerheadlines genomen dan voor het nieuws zelf, en in België sluiten toon en ritme van de nieuwsuitzendingen erg mooi op elkaar aan.

Format
NOS op 3 is vervolgens gaan bouwen aan een nieuw format dat urgent voelt, overzicht biedt en waarin de cross met online natuurlijker kan worden meegenomen in het overzicht. Door te starten met een korte weerheadline halen we de luisteraar meteen naar het ‘Nu’. Voor sommigen is het zelfs dé enige reden om naar het nieuws te luisteren. De daaropvolgende tijdmelding markeert de start van het nieuws en de kortere NOS op 3-bumper maakt het mogelijk dat headline en bericht naadloos in elkaar overgaan.

Nieuw is de “break”. Het tweede gedeelte van het bulletin, waarin we meer ruimte nemen om overzicht te bieden. Niet meer één bericht, maar het belangrijkste nieuws van dat moment/die ochtend/die middag. Een gelegenheid om even de informatie die je afgelopen uur voorbij hebt zien komen online, te checken op de feiten zoals ze bekend zijn bij de NOS. De ANWB verkeersinformatie hebben we vanaf nu ook direct gekoppeld aan ons nieuws. Een bewuste keuze, omdat je een full-service informatieblok wil zijn in de top of the hour.

Technisch
​In de nieuwe opzet nemen we voor een groot gedeelte ook afscheid van Dalet. Het uitzendsysteem dat ouder is dan het nieuws op 3FM zelf. In het nieuwe format starten we alle bedjes vanuit een iPad. Die zijn voorgemixt waardoor de schuivende redacteur niet meer op de niveaus hoeft te letten. Het is eigenlijk een kwestie van het afwerken van een vormgevingslijstje op de iPad.

En hoe klinkt dat dan? Nou zo: Bij Giel om 07 uur, waarbij hij zelf het verkeer aankondigt, en bij Michiel om 10 uur, waarbij wij zelf het bruggetje naar het verkeer maken.

Deel dit artikel