Het begon op 2 oktober 1989 en sommigen zagen het als de bijl aan de wortel van het omroepbestel. RTL Véronique startte met commerciële televisie in Nederland. De naam Véronique werd al snel afgestoten, maar de commerciële zender is inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse medialandschap. Dat van die bijl en de wortel is overigens niet uitgekomen. Wel viert RTL vandaag zijn zilveren jubileum, en dat gaat niet onopgemerkt voorbij.
Zo reageerde algemeen directeur Jan de Jong van de NOS in de Volkskrant: “Dankzij de commerciëlen is er in ieder geval een veel rijker aanbod op tv. En belangrijker nog, de publieke omroep is er beter, eigentijdser en alerter van geworden. Zoals een brede publieke omroep ook zorgt voor kwalitatievere commerciële televisie. Ze versterken elkaar. Door RTL Nieuws is de NOS van een traditionele bulletin-organisatie veranderd in een 24/7 nieuwsfabriek. En dit bedoel ik positief”.
Ook de medewerkers van de NOS hebben zich niet onbetuigd gelaten, getuige dit felicitatiefilmpje ter gelegenheid van 25 jaar RTL, kortom: van harte en nog vele jaren!