De NOS-proef met superkorte nieuwsfilmpjes op Instagram krijgt een vervolg. NOS Kort mikt met de nieuwsvideo’s op de doelgroep van 12 tot 19 jaar. Het begon zeven maanden geleden als experiment en heeft al 12.000 volgers, terwijl er nauwelijks iets aan promotie is gedaan. De groei is vermoedelijk afkomstig van mensen die elkaar tippen via tags onder de nieuwsvideo’s. Met NOS Kort is Instagram blijvend toegevoegd aan het sociale media-aanbod van de NOS (naast Facebook, Twitter en Google+).
NOS Kort verschijnt vanaf nu vijf dagen in de week van maandag tot en met vrijdag. Gemiddeld worden er zo’n vijf filmpjes per dag geplaatst. Ze duren 15 seconden en kunnen ook zonder audio worden bekeken. Er wordt ook gewerkt met vaste thema’s: elke ochtend is er een weerbericht en op vrijdag is het Famous Friday; dan probeert de redactie de filmpjes zoveel mogelijk te laten inspreken door Nederlanders die bekend zijn onder de doelgroep.
Volgens Giselle van Cann, plaatsvervangend hoofdredacteur NOS Nieuws, ligt het succes van NOS Kort in het gebruik van de juiste toon, het uitkiezen van de goede onderwerpen, bijzonder beeldmateriaal en door het gebruik van hashtags. “Ook zorgen we voor interactie door te vragen om feedback en door te reageren op vragen en opmerkingen van onze kijkers.”
Hieronder een paar voorbeelden:
o Het weer
o Shisha-pen
o Charlie bit my finger
o Ajax en moederdag