Zaten ze toch even te mokken, het team van NOS op 3 en Digitale Media dat gisteravond in Amsterdam aanwezig was bij de uitreiking van de SpinAwards, de prijzen voor het beste digitale creatieve werk. In de categorie waarvoor ze waren genomineerd, content, waren twee prijzen gevallen, had presentator Tim Hofman gezegd. Dus werd er eentje uitgereikt, een zilveren exemplaar, en nog eentje, ook van zilver. Geen gouden SpinAward dus. Komt wel vaker voor. Bij gebrek aan excellente inzendingen.
Daar zit je dan, je was genomineerd met de interactieve special ‘het DNA van MDMA’. Je dacht dat je echt iets goeds had gemaakt en dan: helemaal buiten de prijzenboot gevallen. Balen…
Totdat Tim Hofman riep: “En er is nóg een Spin Award, de gouden, en die gaat naar het team van de NOS!” Ontlading, blijdschap en op het podium vanwege de plotwending ineens met een mond vol tanden. En toen viel die ring van de weeromstuit ook nog eens van z’n sokkeltje…
En dan komt het besef: we hebben goud in de belangrijkste categorie: content. Inhoud, toch de kern van het werk hier bij de NOS. En wie hebben we achter ons gelaten? Er waren bijna zeventig inzendingen, we zaten bij de vijf genomineerden, waaronder de KLM en Linda Magazine no less. Even lezen in het juryrapport: “Een schoolvoorbeeld van een fraaie en prikkelende longread waarbij slim en relevant gebruik is gemaakt van diverse digitale mogelijkheden zonder dat het totaal technisch geforceerd overkomt. Geen afleidend multimedia-spektakel, geen digitale showroom: je aandachtsboog wordt niet overdreven op de proef gesteld, alles wat je ziet, hoort en leest staat in dienst van het verhaal dat je vanaf het begin direct meeneemt. Het is fun en functioneel. Een perfecte mix tussen creativiteit, redactionele kracht en user experience. Echt opvallend goed, alle keuzes kloppen.” Dixit de jury.
Op de foto (vlnr): Arlene Gelderblom en Melvin Captein van NOS op 3 en Lara Ankersmit, hoofd Digitale Media met de prijs.