NOS op 3 slaat nieuwe weg in

NOS op 3 slaat nieuwe weg in

De redactie van NOS op 3 heeft de afgelopen maanden niet op de handen gezeten. In maart werd bekend dat de lange avonduitzending op tv zou worden geschrapt, maar daar stond tegenover dat het budget ongemoeid werd gelaten. De redactie kon derhalve op sterkte blijven. Voor plaatsvervangend hoofdredacteur Nieuws Giselle van Cann het bewijs dat zowel de NPO als de NOS-directie en de hoofdredactie NOS Nieuws het werk van NOS op 3 ontzettend waardevol vinden.

Van Cann: “NOS op 3 was al de proeftuin van de NOS op het gebied van nieuwe vertelvormen, ook op nieuwe platforms. Maar na het schrappen van de lange tv-uitzending was de hoofdredactie helder: bedenk hoe NOS op 3 zich nóg meer online kan manifesteren. Nóg verder voor de muziek uit kan lopen.”

Nieuwe strategie
Het antwoord van de NOS op 3-redactie was een nieuwe strategie, bestaand uit twee elementen: onze verhalen – meer nog dan voorheen – daar brengen waar onze gebruikers zitten. En: nauw aansluiten bij de jongerenplatforms van de NPO, zowel bestaand (NPO 3FM) als nog in ontwikkeling (NPO3.nl).

Het aandeel in het jongerenoffensief van de NPO staat weliswaar vast, maar moet wel nog gestalte krijgen. Het andere element – dáár zijn waar de gebruiker zit – is al veel verder ontwikkeld, zegt eindredacteur Melvin Captein: “Facebook, YouTube, Instagram of Pinterest… die vragen elk om een andere aanpak, om andere vertelvormen. Op Facebook in de beste vorm voor Facebook, op Twitter in de beste vorm voor Twitter, enzovoort. Zo gaan we een verhaal op diverse manieren wegzetten, al naar gelang de eisen van het medium, om het beste effect te bereiken.”

YouTube en Facebook
Captein: “NOS op 3 heeft inmiddels op YouTube een reportage over Lowlands geplaatst – in 360 graden. Voor Facebook is de uitlegvideo ontwikkeld. Daarin proberen we ingewikkelde nieuwsgebeurtenissen inzichtelijk te maken voor onze doelgroep: mensen tussen ongeveer twintig en dertig jaar. Onderwerpen die zich daarvoor lenen zijn bijvoorbeeld de financiële positie van Griekenland (klik hier voor het resultaat) of het atoomakkoord dat onlangs met Iran is gesloten. Bij ons word je dan in anderhalve minuut bijgepraat. Omdat het op Facebook gebeurt, willen we ook dat die content dáár leeft. Als mensen daarna ook nog naar onze site gaan is dat mooi, maar daar zijn we niet speciaal op uit.”

Special
“Een van de nieuwe vormen waar we mee gaan werken, is wat we noemen de special“, vervolgt Captein. “Dat is een groot, multimediaal verhaal dat de gebruiker meeneemt het onderwerp in, met behulp van video en audio, maar bijvoorbeeld ook met tekst, foto’s en graphics. Dat doen we bij verhalen waarbij mensen een ‘oeh-’of ‘aah-gevoel’ moeten krijgen. Zoals bij ‘Het DNA van MDMA’, een verhaal over xtc-gebruik, waarbij we beginnen met een pilletje in een tent op een festival, en stap voor stap (al naar beneden scrollend) teruggaan in de reis die dat pilletje heeft gemaakt, om uiteindelijk uit te komen in Cambodja, waar de grondstof ergens in een oerwoud wordt gewonnen.” Omdat het veel werk is, denkt Captein vooralsnog aan drie of vier specials per jaar.

Deel dit artikel