Mobile Only Day bij de NOS

Maandagochtend 12 oktober. Een dag als alle andere, maar niet voor de NOS-redacties. Precies om 10.00 uur kreeg iedereen in het NOS-gebouw bovenstaande mededeling te zien op de website NOS.nl. Alle NOS-collega’s zijn één dag aangewezen op hun mobiel of laptop om de site te bekijken." Een idee van eindredacteur Online Gerard de Kloet, die werd geïnspireerd door een soortgelijke actie van de New York Times. 

Mobile Only Day heeft alles te maken met de recente update van de NOS-app. Een van de grootste verbeteringen is dat de app alles weergeeft wat ook op de mobiele website te zien is, vooral tabellen en video’s. Die waren eerst niet of niet zo goed te zien.

Een steeds grotere groep gebruikers raadpleegt de NOS-website vooral mobiel. Veel redacteuren zijn zich daarvan niet bewust en kijkt bij het maken van verhalen vooral naar hoe het stuk er op de desktop uitziet. De weergave op de app  kan intussen flink afwijkend zijn. Kaders, tabellen en video’s kunnen op de mobiele website bijvoorbeeld op een andere plek staan dan op de desktop.

Reden genoeg om daar eens goed stil bij te staan. Daarom, voor de hele NOS, één dag Mobile Only Day. Nou ja, niet de hele dag. Vanaf 16.00 uur was alles weer normaal en kon iedereen via zijn desktop de site weer bekijken. Maar tot die tijd was de mobiele weergave leidend. NOS-breed, dus Nieuws, Sport, Evenementen én Nieuwsuur. 

Kaders, tabellen en video’s kunnen op de mobiele website op een andere plek staan

Experiment geslaagd
Daags na het experiment was het tijd om de balans op te maken. Ik denk dat we kunnen zeggen dat de proef geslaagd is, zegt Gerard de Kloet. “Ook extern is er interesse. Onze mediacollega’s twitterden dat ze het ook wel eens wilden gaan proberen.”

 “Wat ik vooral hoop, is dat iedereen hier het ongemak snel vergeten is, en vooral de boodschap onthoudt dat mobiel niet alleen een grote vlucht heeft genomen, maar in de toekomst nog enorm gaat groeien. Dat mobiel eigenlijk ons belangrijkste online platform is en dus leidend zou moeten zijn. En dat het daarom belangrijk is dat voortaan iedereen eerst checkt hoe artikelen er mobiel ‘bijstaan’ en daarna pas op de desktop.”