De NOS is de grootste journalistieke organisatie van Nederland en staat voor veel mensen symbool voor betrouwbaarheid. Dit vertrouwen willen we elke dag weer waarmaken en daar werken ruim 600 mensen keihard aan. Een flink aantal van hen kent u van gezicht of alleen van stem. Nieuwsgierig naar de persoon achter dat gezicht of die stem? Hier stellen zij zich aan u voor.

Louis Dekker

In Hilversum sta ik bekend als de verslaggever die het liefst reportages maakt over auto's en autosport. Slopende dagen op de Autosalon in Geneve en slapeloze nachten in Le Mans, etc. Ik was in Born voor de Mini er werd geboren en maakte in Trollhättan de redding van Saab mee. En het begin van de ondergang ook.

Ik ben opgegroeid met auto's. Was kind aan huis bij de dealers, vond dat nieuwe auto's zo lekker roken, verslond folders, spaarde kwartetten en wist ook hoeveel PK de Manta van de buurman had.

M'n passie voor autosport ontstond in de duinen. Waar anders. Ik werd in de jaren '70 meegesleurd naar Zandvoort. Op het circuit gaf stoere blondine Henny Hemmes met haar dikke Camaro alle mannen het nakijken. Indrukwekkend. Ik herinner me ook dat je met een Renault 5 Turbo heel mooi kon toeslaan in de Tarzanbocht, na honderden meters bumperkleven. Vooral Jan Lammers was daar een meester in.

Jaren later ontmoette ik Ayrton Senna, Elio de Angelis en andere coureurs tijdens een Formule 1-test in Zandvoort. Helden die ik alleen kende van de televisie werden tastbaar. Ik kon zelfs met ze praten. Gelukkig heb ik de dia's nog. En de handtekeningen.

Autosport was bij de NOS bijna braakliggend terrein en ik heb de kans gegrepen

Eind vorige eeuw liep de hobby langzaam maar zeker over in werk. Na een paar mooie jaren bij de regionale radio stapte ik over naar Hilversum. Ik werd redacteur binnenland en maakte uitzendingen met Rob Trip en Govert van Brakel. Goedemorgen, dit is het Radio 1 Journaal. De wekker stond geprogrammeerd op 4 uur.

Autosport was bij de NOS bijna braakliggend terrein en ik heb de kans gegrepen. Part-time, dat wel. Want m'n echte baan werd na 3 jaar binnenland economie-verslaggeving. Gelukkig hebben economie en autosport best veel raakvlakken. Het kwam mij niet slecht uit dat Victor Muller met Spyker een F1-avontuur begon. Het ging uiteraard vreselijk mis, maar dat leverde wel boeiende verhalen op. Daarnaast stapte ING in de Formule 1 als hoofdsponsor. De miljoenen vlogen om m'n oren. Formule 1 werd meer economie dan sport. Althans zo zag ik het. Niet geheel zonder eigenbelang.

De stormachtige carriere van een tiener heeft mijn baan veranderd. Door Max Verstappen doe ik nu vooral Formule 1. Multimediaal: radio, online en soms ook televisie. 

Iedereen die denkt dat m'n hart bij de microfoon ligt, vergeet waarom ik ooit bij de radio begon. Ik weet nog letterlijk wat ik zei eind jaren '80: "ach, ik kan altijd later nog gaan schrijven." 

*