Journalistieke verantwoording

De NOS legt op deze site verantwoording af over haar journalistieke keuzes, al dan niet ingegeven door de reacties van ons publiek via de sociale media en andere kanalen. Transparantie betrachten doen we ook door het plaatsen van berichten van de NPO-Ombudsman.

Als u inhoudelijke kritiek hebt op een NOS-programma kunt u zich wenden tot Publieksreacties. De NOS beschikt over een herstelrubriek op NOS.nl waarin uw opmerkingen kunnen worden verwerkt.

Ombudsman: ‘strijder’ als woord niet in de ban

KlachtEind december 2015 klaagt een lezer van NOS.nl over het gebruik van de term ‘strijders’ wanneer het gaat om personen…

Ombudsman: klacht over gebruik ‘strijders’ ongegrond

Eind december 2015 klaagt een lezer van NOS.nl over het gebruik van de term ‘strijders’ wanneer het gaat om personen…

Ombudsman blikt terug op 2015

In 2015 stelde de NOS weer een ombudsman aan, na vier jaar waarin de honneurs werden waargenomen door de Commissie…

Ombudsman Margo Smit blikt terug op 2015

In 2015 stelde de NOS weer een ombudsman aan, na vier jaar waarin de honneurs werden waargenomen door de Commissie…

De NOS-Ombudsman en de valkuilen van de statistiek

Als je op een stoel zit die je verplicht kritisch te kijken naar het werk van anderen, moet je niet…

De NOS Ombudsman en de valkuilen van de statistiek

De NOS Ombudsman verdedigde de afgelopen week de NOS-berichtgeving over de bereidheid van Rode Kruisvrijwilligers om te werken met vluchtelingen….

Ombudsman: Vluchtelingen, Rode Kruisvrijwilligers en de NOS

Een NOS-bericht over Rode Kruisvrijwilligers schiet de hulporganisatie in het verkeerde keelgat. NOS Ombudsman Margo Smit laat hier haar licht schijnen over…

Parijs en/of Beiroet?

Vrijdagavond 13 november om half tien wordt Parijs getroffen door een serie aanslagen, op heel gewoon uitgaanspubliek, op heel gewone…

NOS Ombudsman: Parijs en/of Beiroet?

Vrijdagavond 13 november om half tien wordt Parijs getroffen door een serie aanslagen, op heel gewoon uitgaanspubliek, op heel gewone…

NOS Ombudsman: fietsen op een hellend vlak

Bij nieuws moet het over de inhoud gaan. Als de vorm het nieuws wordt, gaat er iets mis. Dat was…

Ombudsman: fietsen op een hellend vlak

Dagelijks maakt de NOS honderden nieuwsberichten: items voor tv-uitzendingen, teksten voor radiobulletins, artikelen voor de verschillende websites en sociale media….

Klacht over Rotterdamse “primeur”

Het artikel ‘Drijvend park moet oude Rotterdamse haven vergroenen’ klopt niet, vond een klager. En er worden verkeerde suggesties gewekt. De…

NOS Ombudsman behandelt klacht ‘Rotterdamse primeur’

Op maandag 28 september jl. werd bij NOS Ombudsman Margo Smit een klacht neergelegd. Dit nadat enkele rechtstreekse contacten met…

Beelden Aylan weloverwogen getoond

De beelden van het verdronken vluchtelingetje Aylan schokten de wereld. Ook de NOS liet het beeldmateriaal zien. Niet alle televisiekijkers…

De NOS Ombudsman over de Koningslied-berichtgeving

“Zo sta je ‘s morgens op met een mooie scoop en zo moet je ‘s middags door het stof. Zo…

Over het Koningslied

Zo sta je ‘s morgens op met een mooie scoop en zo moet je ‘s middags door het stof. Zo…